Forum WSK Strona Główna

WSK
POLSKIE Motocykle WSK
 

HISTORIA

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum WSK Strona Główna -> Maszyny świata
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Militarny
Poziom 25



Dołączył: 23 Maj 2006
Posty: 252
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/2

PostWysłany: Nie 18:52, 04 Cze 2006    Temat postu: HISTORIA

Jeżeli kogoś interesuje historia tego wspaniłego motocykla, to zapraszam. Grey_Light_Colorz_PDT_01

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Militarny
Poziom 25



Dołączył: 23 Maj 2006
Posty: 252
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/2

PostWysłany: Nie 18:53, 04 Cze 2006    Temat postu: 1906-1928

1906 Kamień węgielny nowej ery, z wieloma wzlotami i upadkami został położony. Duńczyk Jorgen Skafte Rasmussen zakupił pusto stojącą fabrykę włókienniczą.

1907 Ten młody inżynier rejestruje swoją nową fabrykę maszyn 13 kwietnia pod nazwą Rasmussen &Ernst w Rejestrze Handlowym przy Sądzie Rejonowym w Zschopau. Produkowane są urządzenia gospodarstwa domowego, urządzenia warsztatów i wyposażenie pojazdów.

1912 Fabryka zmienia nazwę na Zschopauer Maschinenfabrik J.S. Rasmussen.


1917 Jak w wielu innych fabrykach, w czasie pierwszej wojny światowej musi zostać uruchomiona produkcja zbrojeniowa. Obok produkcji zapalników do granatów, podejmowane są próby osiągnięcia przełomu w konstrukcji pojazdu parowego. Te próby spełzły na niczym, ale powstał nowy znak towarowy DKW (Dampfkraftwagen; "Samochód o napędzie parowym").


1919 Następny kamień milowy w rozwoju przedsiębiorstwa; budowa dwusuwowych silników do samochodów - zabawek. Po raz pierwszy zostają te silniki przedstawione na targach lipskich. DKW stał się marzeniem każdego chłopca... ale na tym się nie skończyło.


1920 Zostaje skonstruowany silnik pomocniczy 1 KM do rowerów i skrót DKW zaczyna się kojarzyć z ' małym cudem'. Fabryka otrzymuje nazwę Zschopauer Motorenwerke J.S. Rasmussen.


1921 Modele Golern i Lomos były prekursorami skuterów, nie były jednak udanym przedsięwzięciem handlowym dla Zschopauer.
Pierwsze sukcesy sportowe maszyny DKW osiągają dzięki zdobyciu pierwszego drugiego i trzeciego miejsca na 800 km odcinku Rajdu Rzeszy z Berlina do Heidelbergu.


1922 Rozpoczyna się właściwa produkcja motorów w Zschopau. Zakład opuszcza pierwszy motor, nazwany modelem Reichsfahrt z 148 ccm motorem dwusuwowym i prawdziwymi 2,5 KM. Otrzymuje swoją nazwę po wygraniu Rajdu ADAC (Allgemeiner Deutscher Automobil Klub).

1923 Zakłady stają się spółką akcyjną... jest to początkiem koncernu DKW. W tym samym roku zostaje wprowadzony podatek od środków transportu.


1924 Wyprodukowany przez DKW model SM ze stali wyznaczył kierunek rozwoju konstrukcji motocykli. Został wyprodukowany 50 tysięczny motocykl. Klienci otrzymują możliwość kupna na raty. A dla mechaników z punktów obsługi klientów, prowadzone są szkolenia.

1926 Po raz pierwszy przy produkcji motocykli wprowadzona zostaje taśma produkcyjna. Zostaje wyprodukowany pierwszy dwucylindrowy dwusuwowy motocykl... i jest kontynuowane pasmo sukcesów sportowych; zwycięstwo w niemieckich mistrzostwach ulicznych, zwycięstwo w zawodach Grosser Preis w Niemczech...

1927 Powstaje dział wyścigowy. Rasmussen zdobywa nowe rynki, produkując części samochodowe i lodówki.

1928 Ekspansja przez wykup firm była już wtedy znana. DKW przejmuje cały pakiet akcji zakładów Audi Zwickau spółka akcyjna. W tym czasie koncern DKW był największym na świecie producentem motocykli z roczną produkcją prawie 45 tysięcy sztuk i 2357 zatrudnionymi.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Militarny
Poziom 25



Dołączył: 23 Maj 2006
Posty: 252
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/2

PostWysłany: Nie 18:54, 04 Cze 2006    Temat postu: 1929-1942

1929 Punkt szczytowy produkcji motocykli w liczbie 60000 sztuk został osiągnięty. Na terenach wokół Zschopau powstają liczne filie. DKW motocykle dominują w wyścigach w klasach 175 i 250, a w klasie 500 konkurują z BMW.

1930 Światowy kryzys gospodarczy dotyka też silnie DKW. Zbyt motocykli spada drastycznie, ale dzięki szerokiej ofercie towarowej, która sięga od części samochodowych do lodówek, możliwa staje się redukcja strat. Zatrudnienie zostaje zredukowane do 850 osób.

1931 Na berlińskich targach motoryzacyjnych zostają przestawione tanie DKW samochody małolitrażowe, pasujące do czasów kryzysu.


1932 W dniu 1.01 powstaje AUTO UNION, składająca się z następujących przedsiębiorstw: Audi, Horch, Wanderer i DKW. Znak firmowy, przedstawiający cztery nachodzące na siebie koła, wykorzystywany jest jeszcze dziś przez Audi.
Uzyskanie samodzielnej licencji na opracowany przez profesora Schnuerle proces przepłukiwania zwrotnego.

1933 Ożywienie zbytu prowadzi do wzrostu zatrudnienia.

1934 Właściwy praojciec DKW, zostaje usunięty z zarządu bez podania przyczyn.

1935 Światowa nowość; DKW produkuje na życzenie swoje modele 500 i 200 z zapłonem elektrycznym ("Dynastart").


1936 Z uwagi na drugą wojnę światową musi zostać podjęta produkcja zbrojeniowa. W tym czasie 34,6% dopuszczonych do ruchu motocykli w kraju stanowią wyroby DKW. Sukces ten powodowała trwałość, niska cena, niskie koszty utrzymania, niezawodność i odpowiedni wygląd. Z 36 % udziałem w rynku, DKW sprzedawało 5000 dealerów, na całym świecie.

1937 Rządy narodowo - socjalistyczne doprowadzają do braku dewiz. DKW otrzymuje ograniczony przydział opon i produkuje mniej motocykli niż mógłby sprzedać. Zostaje wprowadzony skrócony czas pracy.

1938 NZ 350 zostaje dostosowana do potrzeb wojennych i w dużej ilości sprzedawana dla Wehrmachtu.


1939 Produkcja cywilnych "luksusowych pojazdów" zostaje wstrzymana. Półmilionowy motocykl schodzi z taśmy a nowo skonstruowany RT 125, jest najbardziej kopiowaną maszyną świata.

1940 Produkcja najlepiej sprzedawanego DKW modelu RT 100 zostaje wstrzymana na korzyść nowo rozwiniętego RT 125 i NZ 350. W tym samym roku stacjonarne motory i agregaty do gaszenia pożarów dla Wehrmachtu wyrównują malejącą produkcję motocykli. Produkowane są też części do samolotów.


1941 Produkcja RT 125 zostaje wstrzymana, aby zwiększyć ilość produkowanych dla Wehrmachtu NZ 350.

1942 Ilość motocykli, które opuszczają fabrykę nadal spada, za to wzrasta udział produkowanych silników lotniczych.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Militarny
Poziom 25



Dołączył: 23 Maj 2006
Posty: 252
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/2

PostWysłany: Nie 18:56, 04 Cze 2006    Temat postu: 1943-1955

1943 Niedobór materiałowy zmusza do zastąpienia metalu lekkiego używanego do produkcji obudów silników przez odlewy żeliwne.

1944 Obrót Auto-Union osiąga swój maksymalny stan.


1945 Zakłady nie zostają w czasie wojny zniszczone, zapewne z powodów taktycznych. Oddziały radzieckie zajmują Zschopau i zakłady. Następuje całkowity demontaż, gdzie część inżynierów MZ musi już w Związku Radzieckim nadzorować odbudowę linii produkcyjnych.

1946 Mimo beznadziejnej sytuacji, istnieją ludzie, którzy wierzą w rozpoczęcie produkcji motocykli. Oddychają z ulgą, gdy okazuje się, iż przeprowadzka do znajdującej się w opłakanym stanie filii w Wilischtal jest możliwa. Zakłady otrzymują dodatkowe miejsca produkcyjne. Jednak z powodu przestarzałych maszyn, produkcja przebiega w bardzo ciężkich warunkach.

1947 Powrót do "produkcji pokojowej" rozpoczyna się przez produkcję urządzeń gospodarstwa domowego i silników elektrycznych.

1948 Powstaje IFA i zostaje przeprowadzona reforma walutowa, co jest ciosem dla młodego zakładu, gdyż zakup materiałów i narzędzi w sektorze zachodnim stał się niemożliwy. 05.08 tego roku jest szczęśliwym dniem dla 445 zatrudnionych robotników i urzędników z IFA-DKW. Produkcja w zakładach w Zschopautal staje się znów możliwa.


1949 Zostaje wyprodukowany pierwszy model IFA-DKW, pierwsza maszyna po wojnie, pierwsza maszyna po demontażu fabryki. Wywodzącymi się stąd maszynami rajdowymi zapewniają sobie Zschopauer znów miejsca medalowe.

1950 Dział produkcji przenosi się w całości do Zschopau.


1951 Litery DKW na podstawie rozporządzenia ministerialnego, znikają z nazwy firmy. Produkcja cierpi, gdyż produkowanie motocykli jest traktowane w DDR drugoplanowo i brakuje surowców.

1952 Pierwszy dwusuwowy, dwu cylindrowy silnik w układzie bokser nazwany BK 350 opuszcza taśmę. Zakłady nazywają się teraz VEB Motorradwerk Zschapau albo krótko MZ.


1953 Założenie IFA Rennkollektiv Zshopau, pod kierownictwem Waltera Kaaden.


1954 Warunki produkcyjne poprawiają się znacząco. Włączenie do produkcji w pełni zautomatyzowanej linii obrabiarkowej o przymusowym trybie pracy do produkcji połówek obudowy silnika umożliwia produkcję poprawionego modelu RT 125/1. Zostaje opatentowana ochrona łańcuchów, gdzie poszczególne łańcuchy są zamknięte i chronione przed brudem i utratą środków smarowych. Maszyna rajdowa 125 odnosi pięć zwycięstw.
Zostaje położony kamień węgielny pod chyba najbardziej popularne widowisko sportowe. Po raz pierwszy odbywa się "Rund um Zschopau"

1955 Zakłady zostają gruntownie zmodernizowane i zreorganizowane. Pomieszczenie do precyzyjnych pomiarów, które ma pomóc w zwiększeniu jakości produkcji staje się przebojem roku.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Militarny
Poziom 25



Dołączył: 23 Maj 2006
Posty: 252
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/2

PostWysłany: Nie 18:57, 04 Cze 2006    Temat postu: 1956-1970

1956 Oferta modeli zostaje powiększona o modele takie jak: ES 250, ES 175 i polepszoną wersje RT 125/2. Zostaje założony dział sportu terenowego MZ i zdobywa w pierwszym roku istnienia 9 zwycięstw.


1957 Powierzchnia produkcji od 1950 cały czas rośnie wynosi 65000m2 i można ją w każdej chwili rozszerzyć.


1958 Młody dział sportowy osiągnął szczyt sukcesu w klasach 125 i 250 uzyskując pierwsze miejsce w mistrzostwach świata i drugie miejsce dla klasy 250.

1959 Powstają polepszone MZ 125/3 i MZ 125/4. Kontynuowane są sukcesy sportowe.

1960 Dział sportowy przenosi się do Hohndorf, późniejszej lokalizacji zakładów.


1961 Od tego roku można oglądać dokumentację rozwoju motorów dwusuwowych w muzeum w Augustusburg.


1962 Zakończono produkcje RT 125 i MZ 125/3 i zastąpiono ją przez ES 125/150.
W czasie 12 lat produkcji wyprodukowano 310800 tych modeli. ES 300 jest maszyną z przyczepą.



1963 Zostaje przeprowadzona daleko idąca modernizacja produkcji.
Między innymi zostaje zastosowane automatyczne urządzenie fosforanowe, taśma z elektrostatycznym lakierowaniem oraz piece osuszające podczerwienią. Prezentacja silnika Wankla, produkcja półmilionowego motocykla MZ, pierwsze zwycięstwo drużyny MZ w zawodach SIX DAYS.



1965 MZ osiąga produkcję roczną w wysokości 63700 motocykli. W ciągu dziesięciu lat między 1961 a 1971 eksportuje 257000 motocykli do 65 krajów.


1966 Seria zwycięstw w zawodach Six Days jest kontynuowana co roku. Załoga DDR na MZ zwycięża po raz czwarty, przyjęcie w zakładach jest pełne euforii.


1967 W tym roku zakłady obchodzą swe 60- lecie.


1968 MZ jest też rozprowadzane w RFN przez dom wysyłkowy Neckermann, udział w dopuszczeniu do ruchu wynosi imponujące 18,5%.


1970 Magiczna liczba; Model MZ ETS 250 Trophy Sport jest milionową maszyną, która opuszcza od 1950 roku taśmę.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Militarny
Poziom 25



Dołączył: 23 Maj 2006
Posty: 252
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/2

PostWysłany: Nie 18:57, 04 Cze 2006    Temat postu: 1971-1987

1971 Udział eksportu wynosi 50%. Z produkowanych w latach 1971-1975 motocykli połowa jest eksportowana.

1972 Na jesiennych targach w Lipsku MZ otrzymuje bardzo prestiżowy złoty medal za wyjątkowe osiągnięcia.
Jubileusz; 50 lat produkcji motocykli w Zschopau.


1973 MZ prowadzi wielostronną dodatkową działalność, przykładowo regeneruje wały korbowe w Wartburgach.


1974 Mimo zimnej wojny działalność w ramach domu wysyłkowego Nekermann jest sukcesem.
Rozpoczyna się eksport 3000 motocykli MZ do USA.


1975 Oferta modeli obejmuje wiele specjalnych wykonań, istnieje 65 wariantów modelu.
Najwyższa produkcja roczna w wysokości 92063 motocykli, w tym 45000 na eksport.


1976 Po trzecim roku produkcji zostają wyprodukowane poprawione modele TS. Mimo dużych z tym związanych wydatków, jest to udane przedsięwzięcie.

1977 MZ jest nie tylko kompleksem budynków na południowych granicach Zschopau, ale posiada dużą ilość filii w całej Saksonii.


1978 Po raz 25 odbywa się "Rund um Zschopau", co jest zrozumiałe ze względu na liczne lasy, góry, wielu zapalonych użytkowników motorów Enduro i istniejące tu zakłady.


1979 Do rynków eksportowych MZ należą takie kraje jak Egipt, Iran i Irak. Czy to w górach Kurdystanu czy też na pustyniach w zachodniej części kraju, wszędzie między Eufratem i Tygrysem motory MZ sprawdzają się jako dobry wyrób. Podjęta zostaje decyzja o przeniesieniu produkcji w następnych latach do odległej o 3 km fabryki w Hohndorfie, gdyż centralny zakład w Zschopautal nie spełnia nowoczesnych wymogów.


1981 Zostaje zamknięta linia TS z ETZ 250 posiadającym 21 Ps. Dotychczas ES 150 był najczęściej produkowanym motocyklem.
Uruchomienie pierwszej hali produkcyjnej w Hohndorfie.


1983 Dwumilionowy motocykl opuszcza taśmę.

1984 8000 motocykli zostaje wysłanych do Chin, gdzie w olbrzymiej masie rowerzystów wywołują nie małą sensację.

1985 Drużyna MZ zostaje po raz pierwszy mistrzem juniorów Enduro.

1987 Codziennie 300 maszyn opuszcza halę produkcyjną, ale ze względu na niedobory materiałowe zdolności produkcyjne nie są w pełni wykorzystane.
Podwójne zwycięstwo w zawodach SIX DAYS ; Enduro drużyny juniorów i seniorów wygrywają na MZ i Simson.


1988 Dalsza rozbudowa zakładów w Hohndorfie.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Militarny
Poziom 25



Dołączył: 23 Maj 2006
Posty: 252
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/2

PostWysłany: Nie 18:58, 04 Cze 2006    Temat postu: 1989-2002

1989 3200 zatrudnionych drży o swoje miejsca pracy. Zjednoczenie Niemiec, wprowadzenie marki niemieckiej... ciężkie czasy dla MZ. Cały rynek wschodnio niemiecki się załamuje.

1990 Federalny Urząd Powierniczy przeprowadza prywatyzację państwowych zakładów, w tym też MZ. VEB Motorradwerk Zschopau staje się MZ Sp. z o.o.
Dramatyczny spadek produkcji doprowadza do masowych zwolnień. Pozostaje tylko 1950 pracowników. Kierownictwo zakładu broni się przed planem restrukturyzacji Urzędu Powierniczego, który zakłada produkcję motocykli ale tylko przy 250 zatrudnionych pracownikach. W latach 1950-1990 zostało wyprodukowanych 2545112 motocykli MZ.

1991 18.12 jest końcem dla MZ. Już nigdy nie będzie tym, czym był kiedyś.


1992 01.07 powstaje Motorad- und Zweiradwerk Sp.zo.o nazwany krótko MuZ pod kierownictwem Petr-Karel-Korous'a. Już jesienią zostaje przedstawiona nowa oferta modeli. Obejmuje ona między innymi Silver Star Classic 500, Saxon Country i motocykl z przyczepą Saxon Voayager z silnikami wyprodukowanymi w austriackiej fabryce silników Rotax.


1993 Obecnie jest zatrudnionych 250 osób. Publiczności zostają przedstawione elektryczny motocykl Charly i linia Skorpion.

1994 Administracja przenosi się do Hohndorf, odtąd trwa tu produkcja. Odznaczenie za sukces w marketingu. MuZ udało się w ciągu 1,5 roku rozwinąć przyszłościowe produkty i zdobyć nisze rynkowe.

1995 Znów grozi niebezpieczeństwo. Federalny Urząd Powierniczy sprzedaje Turcji urządzenia do produkcji modelu dwusuwowego.

1996 MuZ zostaje przejęte po rozpisaniu konkursu przez malezyjski koncern Hong Leong. Od 1993 roku uczestniczy MuZ w Supermoto Cup. W 1996 Elli Bindrum zajmuje trzecie miejsce w ogólnej klasyfikacji. W tym samym roku kierowcy MuZ stają na podium w pięciu wyścigach na osiem rozegranych.


1997 Znów drugie miejsce w A1 Ring dla MuZ. Paleta modelowa Skorpiona zostaje uzupełniona przez Enduro Baghira i Funbike Mastiff, bazujący na 660 cm silniku Yamaha. Włączono też do palety skuter elektryczny Moskito i MuZ 125 Sport Star. Po raz pierwszy odbywa się Skorpion Cup, umożliwiający ambitnym kierowcom włączenie się do sportów motorowych.


1998 W czasie Intermot zostaje przedstawiony samodzielnie rozwinięty czterosuwowy motocykl z 125 ccm. MuZ przy współpracy z Swiss-Auto bierze udział w królewskiej kategorii sportów motorowych Grand Prix kategorii 500. W 1998 i 1999 odnosi tu też duże sukcesy.


1999 W październiku ginie wreszcie "u". Ostatecznie można było powiedzieć MZ wraca!


2000 MZ RT 125, motocykl całkowicie rozwinięty i zbudowany przez MZ, zostaje przedstawiony publiczności. Hong Leong podwyższa kapitał, co daje rozszerzeniu palety modelowej 125 wymaganą asekurację. W czasie Intermot jesienią przedstawiony zostaje prototyp MZ 1000S.


2001 Następnie pojawiają się modele 125 SX i 125 SM, siostry RT, które od razu podbijają rynek wschodni. W sierpniu trzęsie się całe Erzgebirge: 15000 gości pierwszego oficjalnego spotkania MZ na terenie zakładów w Zschopau-Hohndorf szaleje przy muzyce.

2002 Zmiany modelu MZ 1000S wydają się być ukończone, ten model ma trafić do sprzedaży na początku przyszłego sezonu. W sierpniu na II zlot MZ przybywa 18000 gości i ponad 7000 motocykli!


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
PiT
Poziom 24



Dołączył: 01 Lut 2007
Posty: 226
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Sopot / Pałubin

PostWysłany: Wto 19:47, 20 Lut 2007    Temat postu:

A tu kilka, jak się teraz mówi spotów reklamowych...
W DDR je robili? Dziwne, ciekawe dla kogo prawda?
Przecież MZ-ki były na talony (z partii).

http://youtube.com/watch?v=oJcV4FFh-XI&mode=related&search=

http://youtube.com/watch?v=Cxi0cey42NE&mode=related&search=

http://youtube.com/watch?v=MoOYcCIscW0&mode=related&search=


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum WSK Strona Główna -> Maszyny świata Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
deox v1.2 // Theme created by Sopel & Download

Regulamin